WELKOM! Op de nieuwe website van dierenkliniek De Hitsert.
Vaccinatie konijn 2018-06-27T11:25:24+00:00

Vaccinatie konijn

Myxomatose is een ernstige, vaak dodelijke ziekte bij konijnen. Het is een virusziekte die wordt overgebracht door stekende insecten zoals muggen maar ook vlooien . Er bestaat ook een vorm die door direct contact wordt overgebracht.

Symptomen
Een konijn krijgt zwellingen rond de ogen, mond en anus. Daarna ontstaan bulten op de oren en vervolgens krijgt het konijn longontsteking waarbij het altijd zal sterven. Bij de vorm die door direct contact wordt overgebracht zien we wel rode en gezwollen ogen, maar nauwelijks huidzwellingen. De ademhaling geeft vaak problemen.

Behandeling
Helaas is er geen behandeling tegen de ziekte. Preventief vaccineren geeft de beste bescherming.

Preventie / vaccinatie
Zorg ervoor dat uw konijn vrij is van vlooien. Niet elk middel is geschikt voor de behandeling van uw konijn. Vraag uw dierenarts om advies. Houd wilde konijnen weg bij uw eigen konijn. Gebruik horren of vliegengaas voor het hok.
Er is een vaccinatie die beschermt tegen myxomatose en VHD1, een andere dodelijke konijnenziekte.
Wij raden u aan om in het voorjaar de vaccinatie te geven voor de beste bescherming.

VHD bij het konijn
VHD is bekend onder verschillende namen zoals VHS of RHD. Dit betreft allemaal de dodelijke en zeer besmettelijke virsuziekte.
Er zijn 2 varianten waarbij er een variant is op type 1. Daarom spreken we nu vaak over VHD1 en VHD2. Deze laatste is sinds 2015 in ons land en heeft al voor vele dodelijke uitbraken gezorgd.
Het wordt overgebracht door direct contact, door besmet materiaal zoals bodembedekking, hooi, hokken, geplukt gras, via vogels of zelfs schoenzolen. Ook stekende insecten zoals vlooien en muggen kunnen de dieren besmetten. Het wordt uitgescheiden in de urine en ontlasting. Het virus kan lang overleven en is bestand tegen vorst.

Symptomen
VHD verloopt zeer snel met vaak een dodelijk afloop. Vooral bij besmetting van de klassieke VHD1 is het sterftecijfer erg hoog ( 70-90%). De tijd tussen besmetting en ziekteverschijnselen ( incubatietijd) is bij VHD1 maar 1 tot 2 dagen. Bij VHD2 is dit 3-5 dagen. Vaak zijn er daarom geen symptomen te zien en is het konijn plots dood.

Behandeling
Door het snelle verloop zien wij dat behandeling vaak te laat is. De beste bescherming geeft een vaccinatie.

Preventie / vaccinatie
Ook hier geldt hetzelfde als voor de preventie van myxomatose. Belangrijk hierbij is ook het eventueel plukken van vers gras. Doe dit niet waar ook wilde konijnen lopen. Of spoel alles zorgvuldig af.
Het vaccin tegen myxomatose geeft ook bescherming tegen VHD1.
Omdat dit géén bescherming geeft tegen VHD 2 dient een tweede vaccinatie gegeven te worden. Deze raden we aan iedere 6 maanden te vaccineren.
Deze vaccinatie gaat per 10 stuks. Om het voor u aantrekkelijk te maken hebben we speciale spreekuren. Hierdoor kunnen wij u deze vaccinatie tegen een gereduceerd tarief aanbieden.

Bel naar de praktijk en vraag naar Nathalja