WELKOM! Op de nieuwe website van dierenkliniek De Hitsert.

Konijnenvaccin tegen dodelijk virus RHD2

Misschien heeft u het al gehoord. Er is een nieuw konijnenvirus in Nederland. Het gaat om een nieuwe variant van het VHD (Viral Hemorrhagic Disease) virus. VHD wordt ook ook wel RHD (Rabbit Hemorrhagic Disease) genoemd. Ook in de Hoeksche Waard hebben wij verschillende meldingen gekregen van konijnen die plotseling doodgaan. Er is inmiddels aangetoond dat dit virus landelijk sterfte onder konijnen veroorzaakt. Er is op dit moment helaas nog geen behandeling voorhanden. Gelukkig is er inmiddels wel een konijnenvaccin dat beschermt tegen dit dodelijke nieuwe virus!

Wat is RHD?
RHD is een zeer besmettelijke en dodelijke virusziekte. Het ene moment lijkt er niets aan de hand, een paar uur later zijn ze plotseling dood.
Het eerder beschikbare konijnenvaccin in Nederland (Nobivac® Myxo-RHD) beschermt één jaar lang tegen myxomatose en RHD1, maar beschermt helaas niet tegen de nieuwe mutatie RHD2.

Vaccinatie: U kunt uw konijnen bij ons laten vaccineren tegen RHD2.

Een konijn moet 30 dagen oud zijn voor dit vaccin. Binnen enkele dagen is uw konijn beschermd. Die bescherming blijft 6 maanden bestaan. Het vaccin is na openen slechts beperkt houdbaar en het is per 10 doses verpakt. Daarom hebben we extra konijnenspreekuren. Ook om de kosten voor u zo beperkt mogelijk te houden.

Bel naar de praktijk om uw konijn op te geven voor dit spreekuur en vraag naar Nathalja.

2019-01-15T17:04:32+00:00 april 30, 2018|