Klik op onderstaande buttons om naar de gewenste pagina te gaan.

Honden
Katten
Konijnen
Verzekering

Myasis of maden bij het konijn

Een veel voorkomende ziekte onder de konijnen is Myiasis, oftewel madenziekte. Deze aandoening komt vooral voor tijdens warmere en vochtige dagen.

Myiasis wordt veroorzaakt door de groenblauwe bromvlieg die eitjes legt in de aangekoekte uitwerpselen die vastzitten in de vacht van het konijn.

De symptomen van myiasis zijn:

– (Groenblauwe) vliegen rondom het hok

– Lusteloos, stil in een hoekje zitten

– Stinkende geur

– Vieze / natte achterkant van het konijn

– Maden bij achterkant konijn

Wanneer het konijn verkeerde of teveel voeding krijgt gaat de ontlasting aankoeken. Dit kunt u voorkomen door:

– Juiste voeding te geven, zie voedingspiramide

– GEEN gemengde brokjes

U zult zien als u minder brokjes gaat voeren dat u konijn juist meer hooi (ruwvoer) gaat eten. Hierdoor krijgen ze betere ontlasting die niet plakt. Een konijn heeft een grote blinde darm en het is van belang dat een konijn veel ruwvoer eet om die gezond te houden.

Wanneer u konijn teveel brokjes eet krijgt deze last van zijn darmen. De ontlasting wordt dun en plakt aan de vacht, dit is een prima plaats voor de vlieg om eitjes in te leggen.

Deze eitjes worden kleine maden die zich voeden met de huid van het konijn. Ze worden letterlijk opgegeten. Het is erg pijnlijk en bij te laat ingrijpen kan het dodelijk zijn.

Daarnaast kan slechte hygiëne, urinebrand, of andere problemen de kans op maden vergroten. Wij raden u aan gebruik te maken van een speciale spray tegen vliegeneitjes.